onsdag 8 november 2017

Veckans tema-foto

Sanna Gemsofmylife har startat ett roligt tema, ett nytt ord för varje vecka, som ska illustreras. Denna vecka är temat MÖNSTER.

På 70-talet gick jag en kurs i bildvävnad. Det var jättekul att skapa bilder (tavlor) efter fina mönster som duktiga designer delgav oss. Att själv hitta på mönster fanns inte i min fantasi.
Jag gick 2 terminer  på denna kurs, och han skapa ett flertal bilder. Många bilder gav jag bort men tre stycken behöll jag själv. En bild har jag fått av mins man farmor. Häromåret satte jag upp bilderna på en anslagstavla, som jag klädde med ett linnetyg jag hade.

Bild 1 upp till vänster: Sillagumman
Bild 2 upp till höger: Två fåglar av farmor Estrid
Bild 3 ner till vänster: Gränd i Ystad
Bild 4 ner till höger: Fyra generationer





Här är mönstret till Gränd i Ystad om någon undrar hur det går till.



Skrivet av Karin just för dig!


13 kommentarer:

Beppan sa...

Vackra mönster på alla fyra.
Vilket pillgöra!

Ingrid sa...

Så fina bilder och så roligt att se dem så vackert uppsatta.
Ha det så gott!
Kram, Ingrid

Eva sa...

Verkligen fina vävnader. Så snyggt du komponerat dem och jättekul att få se mönstret.

BP sa...

Jättefina mönster, speciellt det från Ystad. Undrar bara om du är civilingenjör - alltså jag menar att du förstår mallen/mönstret... Rena grekiskan för mig. Eloge att du kunde tolka det så fint!

BP sa...

Svar: Biomedicinskanalytiker vet jag mycket väl vad det är. Har faktiskt två kompisar som jobbade som sådana på KS i Stockholm. Å båda är pensionärer nu, precis som du - och jag;-) Å dom, du och jag är livsnjutare idag. Men det hjälper mig ändå inte förstå hur du klarar av det stickmönstret;-)

Anki sa...

Verkligen snygga och såå fint gjorda små konstverk! Jag är djupt imponerad, för det finns inte på kartan att jag ens skulle försöka. :)
Kram

KajsaLisa sa...

Oj det ligger mycket jobb bakom, men fint blev det.

skogsnuvan sa...

Jag har också hållit på med sådan vävning och jag tror jag har vävramen kvar någonstans och nog tror jag att jag har en bildväv kvar någonstnas också men minns inte var. Precis som du har jag gett bort dom flesta. Men ärligt talat var det ett pickel att hålla på med. Tänk när man knöt ryor. Ja mycket knepigt har man hållit på med

Musikanta sa...

Jag älskar flamskvävnad och försökte mig också på att gå en kurs för att lära mig. Men jag fick bara en massa hål i väven så jag gav upp. Dina vävnader är helt underbara med så vackra mönster. Jag gillar verkligen allihopa lika mycket.
Kram från Ingrid

amo sin blogg sa...

Flotte kunstverk med fabelaktig mønster.

Violen sa...

Så vackert och välgjort! Gillas skarpt!
Trevlig helg!

Byblixtra sa...

Fina bildvävnader och bra idé att hänga upp dem på en klädd anslagstavla. Det behöver inte vara glas och ram runt allt. :-)

entomtastankar.com sa...

VAckra mönster!