tisdag 14 november 2017

Veckans tema-foto

Sanna har startat ett roligt tema, ett nytt ord för varje vecka, som ska illustreras.
Denna vecka är temat KONST.

I naturen hittar jag mina konstverk. Foto-konst kanske det kallas?
För några dagar sedan gick jag med barnbarnen vid Svenstorps slott (1 mil fr Lund.), och vi beundrade solnedgången över de 50 pilarna. Träden står där som ett pärlband, och enligt rykten så lär en greve på Svenstorp, planterat dessa till sin hustru i 50-års present. Om ryktet är sant vet jag ej. I vilket fall som helst, så var det ett underbart konstverk att betrakta.



Vissa djur kan göra egna konstverk! Om man tittar inuti stammen på en alm, så kan man se att almsplintborrens larver har gjort ett fint mönster i barken. Tyvärr så hjälper borren till att sprida almsjukan, och de flesta almar har nu vissnat ner.
Men mönstret tilltalade mig, så det blev en naturlig tavla till.



Skrivet av Karin just för dig!



9 kommentarer:

Byblixtra sa...

Visst är foto konst och det visar du här med bilden på pilarna. Tänka sig 50 stycken pilar på rad, så vackert! Du har väl satt upp bilden på väggen? :-)

BP sa...

Den första bilden är ju helt underbar! Ett konstverk som du borde rama in!
Den andra bilden är helt klart en spindel eller en annan insekt som har fler ben än den orde ha;-)
Suveräna bidrag:-)

BP sa...

Svar: Japp det var bättre förr;-)

skogsnuvan sa...

Oj det var minsann en hel del träd så en sämre 50-årsprecent kunde man önska sig men min 50-årsprecent slår nog det mesta. 10 personer som kommer och målar mitt hus. Det du Fast nu är det snart 20 år sedan så det vita börjar flagna lite.

Eva sa...

Dina bilder är fantastiskt fina konstverk. Du ska vara stolt över dem.

Anki sa...

Riktiga fotokonstverk!
Den översta är verkligen härlig med alla pilarna på rad!
Splintborrens gnagande är ju kanske inte så kul ... men det blir ändå ett fint mönster! :)
Kram

Stare Ström sa...

Fina naturliga konstverk!

Violen sa...

Vackra konstverk hämtade från naturen! Gillar fotokonst!

Helén sa...

Naturen är verkligen fantastisk när det gäller konst. Att föreviga det är riktigt underbart!