lördag 25 november 2017

Boktips

Igår var det dags för en ny bokfrukost på biblioteket! Kul och givande, och vi 15 kvinnor som var där sög girigt åt oss, de sex böcker som presenterades.
Där fanns säkert något för alla, eftersom det var en bra blandning av böcker.
Ett nytt uttryck för mig är feelgood böcker. Jag var tvungen att googla på ordet och hittade detta på Bonniers bokklubbs sida.

Bland det bästa som finns är att njuta av en riktig feelgood-roman. Du hittar härliga hjärtevärmare, roliga romaner och må gott-läsning här. 

Det har väl alltid funnits böcker som man har njutit extra av, böcker som man har velat ta till sitt hjärta. Böcker som man kan läsa om och om igen. Varför har man tagit ett engelsk ord, feelgood?
Vad är det för fel på Må bra böcker?

Intresserad av boktipsen? Här är listan!

Martina Haag: Livet går så fort. Och så långsamt
Detta är ingen efterföljare till Martinas förra bok, som handlade om hennes förhållande med Erik. Nu skriver Martina om en tjej som går i högstadiet innan IT-världen fanns.  Problem med att inte passa in, inte bära rätta kläder, inte prata med rätt personer. Skolans värld var tuff redan för 10-20 år sedan.

Gail Honeyman: Eleanor Oliphant mår alldeles utmärkt
Eleanor är en ung kvinna, bor ensam. Hon lever ett inrutat liv, gör alltid samma saker på de olika veckodagarna. Fredag är det alltid pizza och vin som gäller. Tills... en ung IT-kille dyker upp och vänder upp och ner på hennes tillvaro.

Elisabeth Norebäck: Säg att du är min
Ett litet barn i en barnvagn försvinner. Föräldrarna tror att hon har drunknat. Mamman utbildar sig till psykolog, och 20 år senare kommer det en ung kvinna till psykologmottagningen och mamman är övertygad om att detta är hennes försvunna dottern.

Ane Riel: Kåda   Boken har fått Glasnyckeln 2016 som bästa nordiska kriminalroman
I ett ensamt hus långt bort från civilisationen bor en udda familj. Farmor bor också i det kaotiska huset, men henne måste man döda och elda upp. Varför? Frågorna är många för den lilla flickan som växer upp i huset.

Ali Smith: Bibliotek
Storbritaniens offentliga bibliotek läggs ner i allt raskare takt, klassklyftorna ökar och läsförmåga sjunker. I denna novellsamling får man ta del av människors kärlek för bibliotek, och dess kamp för att få ha dem kvar.

Jeanette Winterson: Juldagar
12 berättelser, 12 festmåltider för 12 dagar
Kliv på och låt dig förtrollas av magiska julsagor som blandas med anekdoter och recept.
En högläsningsbok och en utmärkt julkapp, tycker jag.

Skrivet av Karin just för dig!


Bild från Malmö kommun 

5 kommentarer:

Maria sa...

Det var många bra tips. Kände inte igen någon av titlarna men jag blir väldigt lässugen måste jag säga. Är nog inne i en läsperiod. Må bra bok tycker jag hade varit alldeles perfekt. Vi ska använda vårt fina språk. Go fortsättning på helgen!

Byblixtra sa...

Tack för boktipsen!

Ingrid sa...

Tack för boktipsen! Jag tror inte att jag läst någon av dem och inte är det något fel att läsa böcker av den här typen. Vi behöver minsann lite lättsam avkoppling ibland.
Hoppas att du har en skön söndag!
Kram, Ingrid

skogsnuvan sa...

Tack för bra tips. Just nu ska jag läsa Annalisas val av Eli Åhman owert. Den är med i bok
cirkeln och jag tror nog att den är bra

Cool sa...

Oj så många boktips! Tack för dom. Egentligen ska jag inte läsa flera boktips för min önskelista är redan alltför lång. Jag inte låta bli ändå eftersom jag älskar att läsa.
Kram fina du och ha en fin fortsättning på söndagen <3