onsdag 8 november 2017

Änder

Gillar du fåglar och vill lära dig mer om olika fågelarter, så börja med änderna. Det finns inte bara gräsänder och sothöns, utan ett flertal andra skönheter simmar omkring i dammar, sjöar och våra hav. Gå till närmaste park, ta med en fågelbok, och se om du kan bestämma fåglarna. Man behöver oftast ingen kikare om änderna är tillräckligt nära.
Så började jag min "fågelkarriär", med att lära mig alla änder som häckar i Sverige. Lyckan var stor när jag kunde skilja på knipa och kricka eller brunand och bläsand.

Och snälla.... kalla dem inte för ankor (vem har inte sagt att "ska vi gå och mata ankorna"?)
Säg änder så blir omgivningen också medveten om skillnaden!

Nedanstående änder är knipor. Först är det två hanar och sen en kniphona.

Skrivet av Karin just för dig!






1 kommentar:

Anki sa...

Du får det att låta såå enkelt ... vilket jag inte alls tycker det är och jodå jag kan skilja på vigg och knipa och vet att änder inte är ankor, men inte mycket mer :) Fina bilder!
Kram