fredag 6 oktober 2017

Nostalgi


Häromdagen var vi på studiebesök på Rådhuset i Malmö. Hela fasaden är under renovering så det är täckt av plast. Bilden har jag lånat på nätet.
Andra våningen med gardiner i fönstren är paradvåningen. Där samlas man när Malmö har "fina" besök. Här undertecknas också viktiga papper som rör stadens eller rikets angelägenheter.
Det finns en också en stor balsal, Knutsalen, där man kan servera middag till 300 personer. Lustigt namn -  balsal, för på det fina parkettgolvet får ingen dansa. Då får man gå en trappa ner, och dansa på marmorgolvet i hallen. Samtliga kungar från Bernadottesläkten hänger som porträtt i Bernadotte-salen. I Landstingsalen hänger porträtt av danska kungar, från den tiden Skåne var danskt.
Borgelig vigsel sker också i rådhuset.

Vi fick också besöka kommunfullmäktigesalen, där viktiga beslut för kommunen fattas. Bänkar och podiet var underbart snickeri av en snickare på Kockum. Allt fernissat och fint, med stolsdynor i läder. Alla kommunordförande gubbarna hängde som porträtt på ena väggen. Att komma in där väckte känslor hos mig.

På 60-talet blev min Mor som första kvinna invald i kommunfullmäktige.
Stor uppståndelse och intervju i tidningen. Då var det pinsamt för mig som tonåring.
Jag har upplevt Mors berättelse hur hon fick kämpa mot gubbarna, och det gällde att ha vassa armbågar. Mor hade då hand om de sociala frågorna i staden.
När Mor blev Malmös första dam under 70-talet, så har hon varit på otaliga representationer i Rådhuset, och träffat kungen och Silva ett par gånger.
Att vara "kändis" hade både för och nackdelar. Hon fick ta emot mycket spott och spe för sina beslut
och jag avundades henne aldrig. Nu ser jag med beundran på hennes tid som kommunalråd,
och hade gärna sett att hennes porträtt hamnade bland gubbarna!!

Bilder från rådhuset kommer i ett annat inlägg!

Skrivet av Karin just för dig!


5 kommentarer:

Ingrid sa...

Så roligt att läsa om din mamma! Tänk så kvinnorna fick kämpa förr i tiden. I och för sig får vi göra det nu också, men inte på samma sätt som de. Att vara kommunalpolitiker är inte det lättaste och det spelar nog ingen roll om man är man eller kvinna. Media går verkligen illa åt dem ibland.
Ha en fin helg Karin!
Kram, Ingrid

skogsnuvan sa...

Nu skulle du nog vara väldigt stolt över din mamma men som tonåring så tyckte man det mesta var pinsamt minsann. Det var minsann ett storståtligt hus Det må jag säga

CS sa...

Wow vilket pampigt rådhus! Verkligen vackert! Det var nog stort för en kvinna på den tiden att bli invald kan jag tänka mig! Min morfar var kommunalråd en gång i tiden och åt också middag med kungen. Mormor sparade sin klänning där ifrån och i somras hittade vi igen den med inbjudningskortet och vad det skulle vara till menyn. Jättekul att se!
Ha en fin kommande vecka och må så gott
Kramen

Gunnel sa...

Varför hänger inte din mors foto också där? Det verkar lite diskriminering, tycker jag. Intressant att läsa om din mamma.

Carina sa...

Vilken trevlig läsning om din mamma och jag förstår att du är stolt, håller tummarna på att hon kan hamna på väggen. Du får lyfta den frågan med de som styr och bestämmer, säg att i Kiruna så har de namngivit många av de nya gatorna som skall komma i "nya Kiruna" med just kvinnonamn på kvinnor som har varit verksamma i begynnelsen. Lycka till och jag håller tummarna