lördag 30 september 2017

Bostad

Funderar du på att sätta upp en fågelholk, bör du gör det nu!
Då hinner holken anta naturens patina och lukt. Småfåglarna kan också utnyttja holken som övernattningsplats under höst/vinter, samt till värmestuga om det blir alltför blåsigt och kallt. Har du sedan en fågelautomat i närheten, tackar småfåglarna dig, genom att besöka dig ofta.
Min man sa häromdagen att Harald Nyborg hade billiga solrosfrö! Andra letar billigt kaffe od, han letar fågelfrö och talgbollar.

Bostad var rubriken, och häromdagen såg jag ett kalhygge, och blev ledsen över att så många bostäder för skogens djur hade försvunnit. Som tur var stod det en del rejäla stubbar kvar.
Efter några år är stubben ett flerfamiljs hus till många insekter, och samtidigt då mat till en hungrig
hackspett eller spillkråka. Ja, gröngöling med för den delen!

Hur skiljer man en granstubbe och en tallstubbe åt? Det är lätt att se på barken de första åren, men sen får man gå på formen. Har stubben en topp i mitten är det tall. Topp-tall.
Har stubben en grop i mitten är det gran. Grop-gran. Första bokstaven är samma!
Så står det i min fina mullebok "Runt i naturen 1"

Skrivet av Karin just för dig!




4 kommentarer:

Maria i huset mellan skogen och sjön sa...

Här är det också ständig jakt på billig fågelmat! Men även om vi försöker hitta till bra pris så blir det tokdyrt om det ska fortsätta gå lika mycket frön som det gjort nu!! 18 kg frön är uppätna på 2 veckor! Dessutom 50 st talgbollar!
Nej vi får lov att bygga om lite för nu är det mest våra nötskrikor som vräker i sig! Och när de kommer flera så vågar sig inte småfåglarna fram heller!
Ha en fin kommande vecka!
Kram / Maria

skogsnuvan sa...

Jaha jag ska inte göra fler holkar för mina såg förfärliga ut man jag klädde dom med näver så nu ser dom väl ok ut och det har bott fåglar i alla så den dög tydligen. Jo nog visste jag det om skillnaden mellan tall och gran men förstår inte vad det ska ha för betydelse om stubben står i skogen och barken ramlat av. Jag har inte köpt frö ännu för det finns inte i affärerna Dom får klara sig ett tag till småfåglarna men dom protesterar och knackar på fönstren

CS sa...

Skulle gladeligen sätta upp fågelholkar men bor i stan och i hyreshus så det går ju inte. Kommunen borde tänka till lite mera tycker jag och sätta upp några här och där med tanke på hur människan ändå breder ut sig. Många som snart inte har så mycket yta längre att vistas på.
Ha en fin start på veckan.
Kram

Maria sa...

Intressant det här med hur man ser skillnad på stubbarna ute i skogen. Jag skulle så gärna vilja mata småfåglarna, men vi får inte mata här på området där jag bor. Jättefin bild!